Od dzisiaj przez najbliższe miesiące na naszej stronie będą pojawiać się prezentacje tegorocznych uczestników SYNAPS – programu rozwoju edukacji kulturowej w Małopolsce. Jako pierwsze poznamy Izę i Anię, realizatorki projektu „Nasze leśne flow”, który odbywa się w miejscowości Złockie w gminie Muszyna w powiecie nowosądeckim. Uczestniczki zostały poproszone o dokończenie kilku poniższych zdań:
Realizujemy projekt „Nasze leśne flow”, ponieważ… chcemy pokazać dzieciom i młodzieży, że zależy nam na ich dobru, samorealizacji i możliwości wyrażania swoich pomysłów.
Współpraca z dziećmi i młodzieżą to dla nas… nowe wyzwania, ciekawe osobowości, przestrzeń na zabawę, uważność, akceptacja, podróże w czasie.
Iza: Jestem nauczycielką, ponieważ… uwielbiam uczyć.
Ania: Jestem animatorką, ponieważ… kocham pokazywać młodym, że kultura jest ważna i potrzebna.
Iza: Moje największe wyzwanie w pracy z dziećmi i młodzieżą to… nieprzegapienie tego, co chcą powiedzieć, za czym tęsknią, o czym marzą.
Ania: Moje największe wyzwanie w pracy z dziećmi i młodzieżą to… zwrócenie uwagi na ich potrzeby i nieprzegapienie tego momentu.
Iza: Moje największe marzenie w pracy z dziećmi i młodzieżą to… sprawienie, by były szczęśliwe.
Ania: Moje największe marzenie w pracy z dziećmi i młodzieżą to… uśmiech na twarzy i satysfakcja młodych ze swoich – lekko pokierowanych przeze mnie lub zainicjowanych przez nich samych – działań.
Iza: Edukacja kulturowa jest dla mnie… czymś, co pomaga zbudować poczucie wartości.
Ania: Edukacja kulturowa jest dla mnie… czymś bardzo istotnym, by młody człowiek mógł odnaleźć siebie.
„Nasze leśne flow” – skrócony opis projektu:
Projekt dotyczy głównie edukacji leśnej, o którą dopominają się dzieci zamieszkujące na terenie Złockiego, Szczawnika i Andrzejówki. Z pewnością jest to związane z tym, że od najmłodszych lat ekscytuje je najbogatszy przyrodniczo i krajobrazowo region Polski – Beskid Sądecki. Często opowiadają historie związane z ich pasją. Niewątpliwie dzieciaki chciałyby zyskać nowe miejsce, gdzie miałyby możliwość obcowania z dziką przyrodą. Wówczas mogłyby obserwować i fotografować leśne zwierzęta, często nie zapuszczające się w pobliże ludzkich siedlisk. Na pewno projekt zaspokoi ogromne potrzeby naszych podopiecznych związane z poznaniem różnorodności gatunków roślin i zwierząt. Ponadto Paweł, jeden z uczestników projektu, współpracuje z Nadleśnictwem Piwniczna, któremu przesyła swoje przyrodnicze zdjęcia. Udział w projekcie pozwoli dzieciom nadal popularyzować i przybliżać lokalnej społeczności walory tutejszych lasów.